پشت پرده کلیپ زجرآور آزار دختر مرندی چیست؟
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۰۳۱۶۰
در این تصاویر، ابتدا کودک به خاطر تاریکی و روشن بودن چراغ موبایل در کنار پدر سنگدل خودش ایستاده و با خوردن یک ضربه از وی دچار شوک و گریه می شود. فضای فیلم کاملا تاریک و مشخص است بیرون از خانه بوده و مرد پس از اینکه شروع به کتک زدن بچه می کند، سعی دارد خودش را عصبانی و فضا را تنبیه جلوه دهد.
باقی لحظات این کلیپ دلخراش صحنههای ضجه زدن کودک روی زمین و ضربات مرگبار روی سر و صورت و تن اوست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تصاویری فراتر از یک کودک آزاری
به نظر می رسد موضوع ضبط این ویدیو با آرامش و تمرکز پدر سنگدل که گفته شده به مواد مخدر اعتیاد دارد بیش از یک ویدیوی کودک آزاری است.
ضمن اینکه کلیپ منتشر شده، مجموع 3 کلیپ در شرایط و مکانهای مختلف است که شکنجه دختر معصوم را نشان می دهد و به نوعی روی کلیپ مذکور کار شده است. این در حالی است که پدر سنگدل به اذعان اهالی محل، معتاد، بی سواد و غیرمتخصص است و تدوین چنین کلیپی از وی بعید است.
مادر کودک حالا با بالا گرفتن موج واکنش های مردم مدعی شده که مدتها این ویدیوها را از پدر معتاد دریافت می کرده و مرد با این شیوه از او باج خواهی کرده است.
ادعای حیرت آور این مادر در حالی است که اگر او یکی از آن فیلمها را به دست پلیس رسانده بود و مقامات قضایی باخبر می شدند، این کودک مظلوم این همه آزار و اذیت را متحمل نمی شد.
انتشار سریع تصاویر در شبکههای اجتماعی
اگر ادعای این مادر درست باشد، باید پرسید چرا در مدت اشاره شده ویدئو در شبکههای مجازی گسترش پیدا نکرده و به صورت خصوصی میان این زن و شوهر رد و بدل می شده، اما حالا ناگهان با سرعت زیاد در شبکههای اجتماعی و رسانههای خصوصی مناطق شمال ایران در حال پخش است؟
با فضایی که پس از کودک آزاریهای یک سال اخیر در ایران ایجاد شده، این فرد اگر اندکی با فضای حاکم بر شبکههای اجتماعی و حساسیتهای مردمی آشنایی داشت، حتما می دانست با انتشار این تصاویر به سرعت شناسایی و بازداشت می شود.
نکته اینجاست که این فرد تخصص و فهم لازم از فضای شبکه های اجتماعی را نداشته، و الا چه دلیلی دارد که با تسلط و آرامش دوربین خودش را روشن کند و نقش پدر عصبانی را برای کتک زدن بازی کند و کودکی را که در محله به کتک خوردن، آزار از سوی پدر معتاد و گریههای شبانه مشهور است، تبدیل به موضوعی دردسرساز و جهانی برای خودش کند.
تردید درباره واقعی بودن خشونت و جنایت
نکته دیگر سرعت انتشار این کلیپ در کانالها و گروههای وابسته به پانترک ها و خوشحالی آنهاست؛ موضوعی که یادآور اقدامات داعش با پیش زمینه رسانهای از قبل طراحی شده است و بعید به نظر نمی رسد پدر سنگدل معتاد با پول به چنین عمل ضد انسانی اقدام کرده و حالا متواری شده باشد.
این همان چیزی است که اهالی مرند به صورت مشخص روی آن دست گذاشته اند: تلاش گسترده گروههای پان ترک برای نفوذ به بدنه مردم سطوح پایین جامعه و طبقه فقیر شهرستان ها و روستاهای دوردست آذربایجان و بهرهبرداری از اتفاقات خاص زندگی آنها.
به ویژه که انتشار این ویدیو در فضای وب و شبکه های اجتماعی کانال های وابسته به جریان گوناز تی وی و گروههای پان ترک جدایی طلب چنان سریع اتفاق افتاده که از یک مرد معتاد بر نمی آید.
حالا سمیه در امنیت است
محسن ارشدزاده، مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان شرقی در این باره گفته است که کودک در شرایط جسمی و روحی سالمی قرار دارد، معاینات پزشکی قانونی نیز انجام گرفته و وضعیت کودک را مساعد است.
براساس اظهارات ارشدزاده، طبق مستندات و شنیدهها، اختلاف بین پدر و مادر باعث این آزار و اذیت شده است و کودک زیر خشم و نفرت پدر و مادر این شکنجه را دیده است.
جای خوشحالی است که با وجود بی توجهی مادر این دختربچه مظلوم و واگذاری او به پدر سنگدل و معتادش و توجیه گذشت زمان و شکنجه های طولانی مدت، سمیه بی گناه و رنجور تحت حمایت اورژانس اجتماعی و بهزیستی قرار گرفته و حالا در آرامش است.
اما بی شک تبعات این لحظات سخت و این تجربه های تلخ از تن نحیف و ذهن این فرشته کوچک به زودی پاک نمی شود و این وظیفه دستگاه های امنیتی و انتظامی کشور را سنگین تر می کند.
آنچه بسیار مهم است، مسیر انتشار این ویدیو و بهرهبرداری رسانه ای از آن ارزش یافتن این مرد سنگدل و تحقیقات جدی درباره دلایل ضبط این تصاویر و کانال پخش آن را بیشتر می کند.
سابقه تزریق هدفمند وحشت به جامعه
با اندکی دقت در چنین روش رسانهای متوجه تشابه آن در مواردی که پیشتر رخ داده می شویم. برای مثال در جنگ بوسنی، جنایتکاران صرب برای ایجاد وحشت بین مردم مناطق غیرصرب از چنین روشی استفاده کردند.
پس از آن طالبان برای فراری دادن نظامیان افغانستان و مردم چنین ویدیوهایی را با وجود محدودیت امکانات رسانه ای در سال های نخست دهه نود میلادی پخش میکرد.
اندکی بعد القاعده با گسترده شدن فضای اینترنت و توسعه رسانه ها، با پخش تصاویر ترسناک و وحشت آفرین برای مردم مناطق مختلف افغانستان و عراق آنها را تحت فشار روحی و عصبی قرار می داد.
جدایی طلبان چچنی هم از چنین شیوهای برای ترساندن ساکنان روس مناطق تحت تصرف شان استفاده می کردند و هنوز میلیونها شهروند روسی تصاویر قطعه قطعه شدن انگشتان دست یک دختر نظامی روس توسط یک فرمانده چچنی را فراموش نمی کنند.
پس از آن داعش دکترین رسانه ای جالبی را برای بازتولید وحشت و کلیپ های زجرآور طراحی و با تولید این ویدئوها پیش از تصرف شهرها و روستاها با ایجاد وحشت و ترس در دل مردم، راه را برای خودش باز می کرد.
آخرین نمونه رفتار نظامیان ارتش میانمار با کودکان و زنان مناطق اقلیت نشین روهینگیا بود که موجب واکنش خشم آلود مسلمانان این مناطق به این تصاویر و بهانه برای کشتار روستاییان و ساکنان آن مناطق را فراهم کرد.
فرضیه ساختگی نبودن فیلم
البته فرض واقعی بودن فیلم را هم نباید از نظر دور داشت. این که پدر معتادی برای درآوردن خرج مصرفش با این ویدئوها از همسرش باجخواهی کرده و حالا که کلیپ پخش شده، برخی با اهداف خود از آن بهره می برند. البته باید دید چگونه این ویدئو پخش شده و در این صورت نیز موضوع نیاز به واکاوی دارد.
لزوم پیدا کردن متهم و کشف هدف پنهان او
حالا این ویدئو شکنجه یک دختر معصوم عجیب در شرایطی پخش شده که احتمال دنبال کردن اهدافی مانند ایجاد ترس و وحشت و به دنبال آن موجی از تبلیغات علیه مردم ایران به خصوص شهروندان غیورآذری بعید به نظر نمی رسد.
نقش چهرههای شاخص مناطق گوناگون آذربایجان به ویژه چهره های مرجع و موثر اجتماعی، فرهنگی، هنری و ورزشی در مقابله با این فعالیت های ضد ملی بسیار حائز اهمیت است، از طرفی بخش های امنیتی و انتظامی کشور باید لایه زیرین این اتفاق را با جدیت دنبال کرده و از آن به حساب یک اتفاق ساده نگذرند.
ایرنا
منبع: اکوفارس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۰۳۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آبهای نیلگون، روی پرده نقرهای
گرچه گذشته از معدود آثاری نظیر «جنگ نفتکشها» دست سینمای ایران از ساخت فیلمهایی با محوریت خلیج فارس خالیست، اما این دریای ناپیدا از کران، همواره بستر ساخت آثاری با مضامین گوناگون از جنگی تا تاریخی بوده است؛ یک موقعیت خاص جغرافیایی با جاذبههای چشمنواز دیداری که هر کارگردانی را برای بهره از بحر گرم و نیلگونش وسوسه میکند.
«ناخدا خورشید» از آثار دوستداشتنی سینمای ایران به کارگردانی ناصر تقوایی یکی از آن فیلمهاست که لنج ناخدایش در آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس در گذر است. رسول ملاقلیپور نیز برای ثبت سکانسهای جنگی چهارمین فیلم بلند سینمایی خود با نام افق به آبهای گرم دریای جنوب متوسل شده است تا هجوم رزمندههای ایرانی به اسکله راداری عراق در جریان هشت سال دفاع مقدس را در چنین فضایی تصویر کرده باشد.
امیرو در «دونده» امیر نادری از دیگر شخصیتهاییست که یاد خلیج فارس را در اذهان سینمادوستان زنده میکند. گرچه نظیر سایر فیلمها پهنای بیکران آبهای آبی جنوب منظور مخاطب نمیشود، اما خلیج فارس، از مضامین اصلی داستان و عبور از آن دغدغه مهم «امیرو» است. «موج مرده» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا نیز راوی روزهای پایانی خدمت یکی از فرماندهان نیروی دریایی است که اتفاقات عجیبی را در دل دریای خلیج فارس پشت سر میگذارد.
اما سهم قابهای محمد بزرگنیا از آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس، بیش از هر کارگردان دیگری بوده است. «کشتی آنجلیکا» دومین تجربه فیلمسازی این کارگردان، به بهانه غرق شدن کشتی محمول طلا و نقره در آبهای جنوب میگذرد. همچنین محمد بزرگنیا به سال 1372، «جنگ نفتکشها» را کلید میزند، فیلمی که سهم خلیج فارس بهواسطه جنگ ایران و عراق که دامنهاش تا آبهای گرم جنوب کشیده شده، بیش از قاب و تصویر است.
«راه آبی ابریشم»، اثری پر بازیگر که به سفر طولانی یک ناخدا برای رساندن مالالتجارهای به چین میپردازد، سومین فیلم محمد بزرگنیا با نقشآفرینی پهنه بیکران دریای جنوب است. در این فیلم، سفر پرماجرای ناخدا از آبهای نیلگون خلیج فارس آغاز میشود.
خلیج فارس هنوز از سینمای ایران طلب دارد و باید خیلی بیشتر سهمش را از سینمای ایران بگیرد.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر